onze eerste week - Reisverslag uit Düsseldorf, Duitsland van Tessa en Elise - WaarBenJij.nu onze eerste week - Reisverslag uit Düsseldorf, Duitsland van Tessa en Elise - WaarBenJij.nu

onze eerste week

Blijf op de hoogte en volg Tessa en Elise

10 November 2015 | Duitsland, Düsseldorf

Namaste!

We hoorden al van het thuisfront dat meerdere van jullie zaten te popelen om een verslag, dus vandaar even hier een korte update. We hebben het namelijk druk met leuke dingen doen en dat heeft natuurlijk onze prioriteit :) Maar omdat we jullie ook niet al het moois hier willen onthouden zullen we een indruk geven door middel van de hoogtepunten. Foto's volgen! Het plaatsen van een verslag bleek lastiger dan verwacht dus vandaar nu pas een verslag, maar wel meteen een weekoverzichtje ;)

Onze vlucht verliep prima en met een non naast ons en een sjeik (zo zag hij er tenminste uit) voor ons, voelden we ons erg veilig. Tijdens de eerste vlucht (van Dusseldorf naar Dubai) werden we ontzettend verwend met eten en een heel keuzemenu aan films. Ondanks dat we pas om kwart voor negen 's avonds vlogen kregen we om 22 uur een uitgebreid drie gangen diner. Hollands als we zijn verdwenen het broodje en alle snackjes al snel in onze tassen, want na onze pizza in Dusseldorf hadden we niet enorm veel trek :P. Gelukkig hadden we veel overstaptijd want vanuit het vliegtuig was het nog een aardig stukje met de bus naar de aankomst/vertrekhal. We hadden goed geluisterd waar we heen moesten, maar uiteindelijk bleek het niet onze vertrekhal. Geen probleem in Dubai: je gaat gewoon tegen de draad in door de controle, alle piepjes negerend en niemand die opkijkt. Weer een busje in en uiteindelijk in de goede vertrekhal was het leuk mensen kijken (wat een mannenwereld) en na een heel kort nachtje in het vliegtuig is het ons nog gelukt om zittend wat slaap te pakken.

Dag 1 (maandag 2 nov):
Na een lange reis 's avonds aangekomen te zijn op vliegveld Kathmandu, bleek onze Nepalese coördinator Bharat ons niet te herkennen door onze brillen en hebben we dus een half uur op elkaar gewacht :p Eenmaal in het appartement werden we door de andere vrijwilligers onthaald en konden we lekker gaan slapen.

Dag 2:
Lekker uitgeslapen (lees: Tessa was tegen al haar gewoontes in om 08:00 wakker, maar heeft het tot 10:00 volgehouden) en daarna voor het eerst het centrum (Thamel) van Kathmandu verkend met twee andere vrijwilligers. Eerste indruk: levendig en divers, maar minder druk dan verwacht! (helaas voor de Nepalese bevolking heeft dit ook te maken met het tekort aan benzine door onenigheid met India). 's avonds lekker met z'n allen uit eten in een tentje waar medevrijwilliger Nico ons mee naar toe nam, aangezien hij al eerder in Nepal is geweest. Handig zo'n personal guide!

Dag 3:
Na uitgeslapen te hebben (nu echt, Tessa is back!) begonnen we aan een grote schoonmaak van het appartement. Tja dat is toch het eerste wat je doet als je aan de andere kant van de wereld zit ;)? Onze enige man tot nu toe keek ons vrouwen(5) dan ook raar aan. Toch werden we er zelf vrolijk van en hebben we de huiskamer gezellig verbouwd. Daarna nam personal guide Nico ons mee naar de tempel Swayambhu. Het mooie uitzicht op heel Kathmandu, wat bergen en vele adelaars waren de vele trappen die we daarvoor moesten beklimmen meer dan waard! Even wat apen en bedelaars ontwijken, maar het was super om daarboven te staan. Ondanks de schade als gevolg van de aardbeving was de tempel nog steeds prachtig.
's avonds kwam de laatste man van ons stel, Sam, aan en genoten we samen met Bharat van ons 'welkomstmaal' met typisch Nepalese Momo's (gefrituurde deegballetjes met verschillende vulling).

Dag 4:
Onze Yogalerares Rose zorgde ervoor dat wij (lees: alleen het vrouwelijke gedeelte) onze dag goed begonnen met yoga in de woonkamer. Toen Nico zijn slaapkamer uitkwam dacht hij even dat wij daar lagen te slapen, maar niets is minder waar!
Na een gezellig ontbijtje in de stad met weer de hele groep en Bharat (deze dagen, tot en met woensdag, zijn we druk met de introductie en doen we dus veel gezamenlijk) begon onze officiële Nepali taalles! Nadat wij steeds 1 voor 1 een woord uit het boekje uit moesten spreken viel zelfs onze 'taaldocent' Bharat in slaap (serieus! voor 2 seconden hooguit), dus mochten we pauze en gingen we lunchen. Waarschijnlijk had hij er daarna zo genoeg van dat we vrij waren i.p.v. het tweede gedeelte van de taalles. Geen probleem, dit keer gingen we zonder Nico dapper zelf op pad naar Durbar Square, een plein met vele tempels. Erg druk onderweg en dwars over een druk marktplein, dus een hele beleving. Ook vanavond weer gezellig samen uiteten geweest (naast dat het bij het programma hoort is het sowieso goedkoper dan zelf koken denken we;)).

Dag 5:
Vandaag het vervolg van onze taalcursus. Het nazeggen lukt prima, maar het onthouden is een tweede. De ontbijtjes, lunches en diners zijn altijd buiten de deur (goedkoper dan koken) en een zoete inval voor oud-vrijwilligers en mensen van de stichting, erg gezellig en super om nieuwe ideeën op te doen. Een koffietje hier en daar en natuurlijk even shoppen (kijken) in alle winkeltjes zorgen voor een relaxte middag.

Dag 6:
De zaterdag is hier de rustdag, maar behalve dat het iets rustiger is op straat merk je daar verder weinig van. Wij besloten wel om rustig te beginnen en de drukte van de stad even te ontvluchten in de 'Garden of Dreams'. Hier hebben we genoten van de mooie tuin, in het gras gelegen en alle eekhoorntjes bekekenn. 's Middags zijn we naar Pashupatinath geweest. Dit is een tempel aan de heilige rivier waar ook de rituele crematie van de overledenen plaatsvindt. Heel indrukwekkend, maar ook vreemd om alles van zo dichtbij te mee te maken en het verdriet van de nabestaanden te zien.

Dag 7 (vandaag: zaterdag)
Vanmorgen in alle vroegte met de bus naar Chitwan (een streek met nationaal park, in het iets tropischer zuiden van Nepal) vertrokken. Een prachtige rit langs de bergwanden, rivier en later open vlaktes! Inmiddels zijn we gesetteld in een resort waar we die nachten blijven. De omgeving hebben we al een beetje verkend en het is hier veel rustiger en 'natuurlijker' dan Kathmandu, heerlijk even! De eerste olifanten zijn al gespot en de komende dagen staan er nog onder andere een kanotocht en een jeepsafari op het programma. Het op olifanten rijden slaan we massaal over omdat we dat zielig vinden, maar we gaan natuurlijk wel kijken hoe ze 'in bad' gaan.

Tot zover!

Afgaande van de tijd dat het duurde voordat we voor dit verslag konden typen, hoeven jullie niet teveel van ons te verwachten de komende tijd (dan kan het alleen maar meevallen :p). Wel super leuk dat jullie allemaal zo meeleven en zo nieuwsgierig zijn.

Liefs Elise en Tessa

• 10 November 2015 - 13:50

Henkenhenny:

Wat heerlijk, Lies en Tes om jullie verslag te lezen. Het is wel duidelijk dat jullie volop genieten ( hoort ook zo!) en dat jullie n leuke groep hebben.nog waanzinnig veel plezier deze week want maandag begint t echte werk geloof ik. Ben benieuwd naar de foto,s van dit mooie avontuur.
    Knuffels uit Gendt.

• 10 November 2015 - 14:05

Anouk:

Wat leuk dames! Klinkt goed (Vooral dat uitslapen, slapen tijdens de les en eten :P) geniet lekker van alle indrukken die jullie op doen!

x

• 10 November 2015 - 14:05

Tine:

Leuk hoor zo,n verslag van dag tot dag. De foto,s upgraden lukte nog niet, maar dat kan aan mij liggen.

• 10 November 2015 - 14:45

Patricia:

Heel leuk Tess en Elise! Heel veel succes aankomende week
    en volgende verslag wil ik wat Napeleense woordjes lezen ;)!
    Dikke kus Patries

• 10 November 2015 - 16:09

Ellen:

Lieve elise en tessa! Super leuk verslag! Geniet van alles, liefs van ons xxx

• 10 November 2015 - 16:59

Petra:

Klinkt fantastisch meiden! Wat een avontuur. En zo herkenbaar, leuk! Die momo's, daar hebben wij het nog steeds over (komt ook door het woord denk ik, die is wel makkelijk te onthouden ;-))
    Tip: vraag of je bij het wassen mag 'helpen' en op de olifant mag zitten!
    Heel veel plezier nog, liefs Petra & Aloys

• 10 November 2015 - 21:00

Evelien:

He Lies en Tes,

Wat ontzettend leuk om te lezen hoe het jullie vergaat de eerste dagen. Lekker genieten en alles ontdekken.
    Leuk ook die yoga lessen, word je lekker zen van :P.
    Heel veel succes met de start van het echte werk, deze week!!
    XX

• 10 November 2015 - 23:53

Tine:

Leuke foto,s. X

• 11 November 2015 - 09:13

Martine:

Wat gaaf, klinkt goed allemaal. Beetje jaloers zijn we wel!

• 11 November 2015 - 09:29

Gerry :

Hoi Tessa en Elise

Wat leuk om dit te zien en te lezen , het lijkt mij een heerlijk avontuur en een mooie ervaring fijn dat jullie daar aan deel mogen nemen .Maar maandag begint het echte werk voor jullie dus nog effe genieten van de vrijheid dan maar hé .zie graag jullie volgende verslag tegemoet.

succes daar en zorg dat je geniet .

Gr. Herman en Gerry

• 11 November 2015 - 14:00

Laura Aben:

Wat een bijzondere foto's. Leuk om jullie ervaringen te lezen! :) Succes en veel plezier deze week! xx

• 11 November 2015 - 19:59

Anne:

Leuk om te lezen! En wat een leuke foto's, vooral die van de taalles ;)
    Heb je inmiddels al iets kunnen onthouden?

Veel plezier nog!

• 11 November 2015 - 22:51

Jasmijn :

Hee, wat leuk om te lezen wat jullie daar doen en hoe jullie het ervaren! Zo te zien was jullie uitspraak van het Nepali om je te bescheuren ;)

Geniet ervan, en succes met het werken daar!

Xx

• 13 November 2015 - 08:33

Harrie En Han:

Wat geweldig jullie verslag te lezen..ga lekker door met genieten.
    Wij denken aan jullie,
    gendtse groetjes H en H

• 16 November 2015 - 20:14

Jennifee:

Dag lieverds, Wat leuk om mee te mogen genieten van jullie avonturen! Ben wel een klein beetje jaloers, jullie hebben gewoon een neushoorn gezien! Echt een goed moment om wat dichterbij de evenaar te bivakkeren op dit moment, het is hier guur herfstwee, windkracht 7 morgen... Ben benieuwd naar jullie volgende verslag!
    Liefs Jennifer

• 19 November 2015 - 20:57

Han En Harrie:

Elice ,te laat.
    Toch nog gefeliciteerd
    geniet ze, tot in de verslag tijd
    Gendtse groetjes Harrie en Han

• 26 November 2015 - 21:54

Lian:

Hoi Elise en Tessa,Leuk om jullie verslag te lezen. Volgens mij genieten jullie enorm! Ga zo door,zou ik zeggen. Heel veel groetjes, Lian.

• 06 December 2015 - 21:42

Hans En Johanna:

Jullie lijken fantastisch te genieten, hou dat vol want het is zo weer voorbij.
    Jullie moeder houdt ons van alles op de hoogte en stuurt foto's door,
    heel veel plezier nog
    groetjes